Яка потрібна швидкість інтернету для IP-телефонії
05.11.2020
Для якісної роботи IP-телефонії доступ до мережі Інтернет повинен мати певну швидкість прийому і передачі даних. Але крім цього параметра, доступ до Інтернету повинен відповідати і іншим технічним вимогам. Які це вимоги і якими критеріями вони повинні відповідати, розглянемо більш детально.
Технічні вимоги до інтернет-з'єднання
Для організації віртуальної IP-телефонії можна використовувати як провідний так і бездротовий Інтернет. В ідеалі, обидва варіанти повинні бути, оскільки безперебійна робота кожного виду зв'язку залежить від різних факторів. Крім цього, як говорилося вище, інтернет-з'єднання повинно відповідати певним технічним характеристикам, без яких домогтися якісного голосового зв'язку за технологією IP-телефонії неможливо:
• пропускна спроможність (швидкість) інтернет-каналу для однієї розмови 100 Кбіт/с як в напрямку upload, так і download;
• максимальна затримка (ping) при передачі пакетів повинна становити не більше 100-150 мс;
• джиттер або відхилення від середнього рівня затримки - не більше 20 мс;
• не більше 5% втрати пакетів.
Як перевірити характеристики інтернет-каналу
Необхідно знати і показники свого інтернет-каналу, щоб зрозуміти, чи відповідають вони вимогам для організації роботи IP-телефонії.
Швидкість інтернет-з'єднання можна перевірити за допомогою спеціальних онлайн-сервісів, одними з яких є speedtest.net, Google Internet Speed і інші. Такі тести дозволяють визначити і ping - затримку передачі пакетів інформації по каналу. Даний показник вимірюється в мілісекундах, і чим він нижчий, тим краще.
Під джиттером розуміється відхилення максимального і мінімального часу проходження пакетів від середнього. Наприклад, при посилці 100 пакетів, мінімальний час проходження – 395 мс, максимальне – 405 мс, середній – 400 мс. Джиттер при цьому розраховується як 405-400 = 5 і 400-395 = 5. Таким чином, відхилення складе лише 5 мс, що допустимо для VoIP-телефонії. У разі, якщо пересилаються 100 пакетів, при мінімальному часу проходження в 1 мс, максимальному – 100 мс, а середнє в цьому випадку буде дорівнювати 50 мс, то джиттер становитиме 100-50 = 50, 50-1 = 49. Відхилення в 49-50 мс для голосової передачі неприпустимо.
Відсоток втрати пакетів легко перевірити за допомогою вбудованої утиліти ping, яка посилає певне число вузлів до вказаного серверу або IP-адресою і повертає інформацію про відповідь. Для перевірки необхідно:
• в рядку пошуку Windows надрукувати «cmd» або «командний рядок»;
• ввести ping адресу сервера або IP-адреса;
• натиснути клавішу «Enter»
За замовчуванням утиліта відправляє 4 пакети, об'ємом в 32 байта. Однак, в деяких випадках, щоб виявити проблему зі з'єднанням, такої перевірки буде недостатньо. Для цього слід запустити її розширений варіант, в якому можна буде побачити відсоток втрати пакетів. У такому випадку, в командному рядку необхідно набрати наступне:
ping "адреса сайту" -t,
де -t - означає безперебійну відправку пакетів, перервати яку користувач може самостійно, натиснувши поєднання клавіш «Ctrl + С».
Результат виводиться у відсотках.
Як розрахувати пропускну здатність
Якщо в компанії планується підключення IP-телефонії, то попередньо можна підрахувати якою пропускною спроможністю має володіти для цього інтернет-з'єднання.
Пропускна здатність інтернет-каналу для VoIP-розмов складається зі стислих кодеком голосових даних і накладних витрат, які визначаються стеками протоколів RTP, UDP і IP, а також фізичним та канальним рівнем мережі.
Розраховується ця величина в кілобітах в секунду за формулою:
Ширина каналу = (L + O) * C * 8/1000,
е L – голосові дані, закодовані аудіокодеком,
О - навантаження стека протоколів,
С - кількість пакетів в секунду.
Усі ці дані беруться з різних довідників. Більш точно розрахувати пропускну здатність інтернет-каналу можна за допомогою онлайн-калькуляторів, які можна без проблем знайти в Інтернеті. Грубо оцінити необхідну смугу пропускання інтернет-каналу для телефонізації офісу можна за формулою:
Ширина каналу = 0,1 Мбіт/с * кількість одночасних розмов.
Результат отримаєте в мегабітах в секунду, наприклад для десяти одночасних бесід буде досить каналу в 1 Мбіт/с.
Додаткові поради
Щоб IP-телефонія працювала безперебійно, необхідно дотримуватися деяких рекомендацій:
1. Бажано використовувати тільки дротову мережу для досягнення найкращої якості зв'язку.
2. Виділити окрему смуги інтернет-каналу під віртуальну АТС, оскільки SIP-телефонія дуже чутлива до якості інтернет-з'єднання.
3. Використовувати статичну зовнішню IP-адресу для виходу в мережу.
4. Використовувати для зв'язку по можливості апаратні SIP-телефони.
5. Рекомендується мати резервний інтернет-канал.
Перераховані вище параметри гарантують якісну роботу хмарної телефонії. Якщо якийсь із них відхиляється від норми, або ж існує інша проблема, вирішити яку самостійно не виходить, то слід звернутися до технічної служби підтримки провайдера.