Генеральний директор Vega Мурат Чинар: «Wi-Fi не замінить мобільний зв'язок»
07.02.2017
Доступ до мережі інтернет у будинках давно став повсякденною потребою на одному рівні з електрикою і гарячою водою. Тепер люди хочуть бути на зв'язку завжди та скрізь. І мобільного трафіку для цього просто не вистачає. У всьому світі великою популярністю користуються безкоштовні Wi-Fi мережі, але чи вигідні вони своїм власникам?
Про те, чи зможе Wi-Fi замінити мобільний зв'язок, а також про майбутнє ІТ-ринку нашої країни «Українським новинам» розповів генеральний директор компанії Vega Мурат Чинар.
Давайте поговоримо про долю фіксованої телефонії. Зараз Україна вже відчула на собі світовий тренд зниження інтересу користувачів до фіксованого зв'язку. Як це відбилося на вашій роботі?
- Це дійсно так, кількість абонентів фіксованої телефонії знижується рік від року приблизно на 7%. Таку картину ми спостерігаємо в усьому світі.
В Україні ситуація схожа. Але, на жаль, темпи зменшення абонентів фіксованої телефонії ще вище – близько 16% в рік. Головна причина – в заміні фіксованого зв'язку мобільним. Ще одна відмінність українського ринку – досить висока ціна за дзвінки між мережами операторів. У підсумку, близько 90% голосового трафіку припадає на голосовий трафік між номерами одного й того ж провайдера. І умовно-безкоштовні дзвінки всередині мережі дозволяють операторам утримувати клієнтів всередині мережі.
Незважаючи на те, що зниження користування фіксованим зв'язком в Україні триває, державний регулятор робить певні кроки для поліпшення цієї ситуації. Так, нещодавно були знижені ставки інтерконекту у мережах українських операторів з 23 до 16 копійок.
Як це вплине на ринок?
- Ми очікуємо, що це змінить структуру споживання на ринку і призведе до того, що концентрація голосового трафіку всередині мережі одного оператора плавно перейде до створення моделі єдиного тарифу на всі мережі.
Чи змінилася ситуація на ринку в частині лібералізації вартості дзвінків, коли абоненти телефонують з номерів мобільного на номери фіксованого зв'язку?
- Ми вже бачимо, що один з операторів великої трійки запропонував тариф з єдиною ціною дзвінків – 750 хвилин на всі мережі. Ми вирішили діяти за цим прикладом. І вже у лютому Vega запропонує своїм абонентам додаткові пакетні хвилини, які будуть включати дзвінки на мобільні мережі.
Ви будете переходити на пакетні тарифи? Чому було обрано саме таку стратегію таі наскільки вона у вашому випадку виправдана, адже не всім користувачам подобаються пакетні тарифи як такі?
- Йдеться не про створення нових пакетів на додаток до вже існуючих, а про додавання безкоштовних "мобільних" хвилин в усі клієнтські пакети.
Де зараз зосереджена основна кількість ваших абонентів, що користуються фіксованою телефонією?
- Наш основний фокус – на таких великих містах як Київ, Одеса, Львів, Дніпро, Харків – великі обласні центри. Саме тут зосереджені наші основні клієнти.
Але зазначу, хоча у Vega багато абонентів-фізичних осіб, які у тому числі мешкають в цих містах, все-таки наші стратегічні плани більше пов'язані з бізнес-сектором.
Яке співвідношення вашої абонбази у інтернет/телефонії? Як воно змінювалося за останній час? Прогнози на майбутнє?
- Безумовно, структура наших абонентів змінюється. У 2014 році 24% наших абонентів користувалися послугами доступу до мережі інтернет. А за підсумками 2016 року їхня частка зросла до майже 27%. І це співвідношення буде збільшуватися і далі на користь інтернету.
Так, фіксована голосовий зв'язок замінюється мобільним. Але ж і мобільний "голос", у свою чергу, замінюється різними інтернет-сервісами передачі даних.
Тому Vega робить ставку на впровадження таких сучасних послуг як хмарні АТС (IP-PBX), а також на розвиток ОТТ-рішень і активне просування SIP-сервісів, включаючи IP-телефонію, відео- та аудіоконференції, передачу миттєвих повідомлень на фіксований телефонний номер за допомогою спеціального мобільного додатку.
Таким чином, наші клієнти отримують нові можливості при використанні свого "фіксованого" номери, роблячи його, по суті, "мобільним". І це особливо важливо та затребуване для малого і середнього бізнесу.
Якщо говорити про платоспроможність клієнтів – наскільки її падіння відбилося на роботі вашої компанії і чи вплинуло це на падіння попиту на фіксовану телефонію?
- Відповідаючи на це питання, варто розділити b2c і b2b сегменти. Якщо говорити про масовий ринок – то варто відзначити, що комунікація давно стала послугою першої необхідності. Так само як вода і електрика. Клієнти не готові від них відмовлятися. І так само вони не готові залишитися без послуг зв'язку. Тому економічна криза на ринок фіксованої телефонії у сегменті b2c практично не вплинув. Додам, що наша ціна для масового ринку становить близько 50 гривень на місяць. Погодьтеся, це не настільки суттєві витрати.
З бізнес-клієнтами ситуація дещо інша. Безліч малих і середніх підприємств або закрилися або повністю припинили свою діяльність до кращих часів, або були змушені дуже ретельно стежити за своїми витратами – скорочувати кількість телефонних ліній, знижувати витрати на зв'язок в цілому.
Ця тенденція також простежується і у великому бізнесі, наприклад, у банківському секторі – і тут ми також відчули "удар" по наших доходах – багато банків банально закриваються.
Як це вплинуло на абонентську базу Vega у минулому році?
- Ми вчасно зорієнтувалися і запропонували ринку нові цікаві продукти. В результаті абонентської база і в частині інтернет-користувачів, і в частині користувачів фіксованої телефонії збільшилася. Безумовно, це стало можливим багато в чому завдяки введенню послуг хмарних АТС і SIP-сервісів.
"Укртелеком" основний фокус робить на високошвидкісному доступі і IPTV – у цьому компанія бачить майбутнє галузі. Чи поділяєте Ви цю точку зору?
- Звичайно ж, як компанія ми віримо у високошвидкісний інтернет. І якщо говорити про послугу IPTV – для неї достатньо всього лише 5 Мбіт/сек. І це та швидкість, яку підтримує практично будь-який провайдер в Україні. Проте, сучасні потреби і, відповідно, запити клієнтів – особливо у бізнес-сегменті – такі, що їм необхідний саме високошвидкісний доступ до мережі, який може забезпечити виключно оптичний канал. Тому ми також дотримуємося стратегії цифрової трансформації.
Якщо зупинитися на послузі IPTV – сьогодні на ринку платного телебачення України вона займає близько 5%. При цьому на ринках Європи частка цієї технології складає близько 10%, так що в Україні є досить вражаюча ніша для зростання IPTV – фактично в два рази навіть на сьогоднішній день. І ми віримо, що в найближчі 2-3 роки ця технологія буде розвиватися і нарощувати аудиторію.
Тому наша компанія постійно розвиває послугу інтерактивного телебачення. Півроку тому ми запустили мобільний додаток Vega TV. У нас є безліч різних пакетних пропозицій. У тому числі для бізнес-клієнтів. В першу чергу – тих, що працюють у сфері індустрії розваг, ресторанного та готельного бізнесу.
Чи плануєте заходити на ринок 4G-зв'язку? Або там все "забито" мобільними операторами?
- Ми шукаємо усі можливі шляхи для того, щоб з максимальною ефективністю використовувати усі ресурси, якими володіє наша компанія. Сьогодні ми ведемо велике дослідження про те, як використовувати нові технології. І останні зміни у регуляторній сфері роблять це дослідження ще більш цікавим. Але остаточне рішення ще не прийнято, ми продовжуємо моніторити ситуацію і будувати плани.
І тут я можу трохи відкрити куліси і зробити невеликий натяк на те, що ж все-таки відбувається: зараз ми ретельно сфокусувалися на модернізації і трансформації нашої мережі. І всі ці зміни – підготовка до чогось більшого.
Я можу припустити, що це може бути якась підготовка до початку надання "єдиного чека" для ряду послуг вашої компанії не тільки у частині фіксованої телефонії і доступу до інтернету?
- Я можу хіба що сказати, що ми ведемо підготовку низки наступних кроків до того, щоб запропонувати населенню України найкращий широкосмуговий доступ до інтернету.
Які нові послуги ви зможете запропонувати бізнесу найближчим часом?
- Так, дійсно, ми вже багато говорили про SIP-телефонії та IP-PBX. Що ж стосується останніх новин – то я хотів би розповісти про наше партнерство з компанією Microsoft. Ми вже підписали контракт і є офіційним провайдером хмарних послуг цієї компанії. Так що вже найближчим часом Vega запропонує своїм клієнтам хмарні послуги від Microsoft, такі як набір сервісів Office 365, Azure, а також Express Route – захищений виділений канал з офісу клієнта до серверів компанії Microsoft.
Ще один проект, на який ми робимо великі ставки – комплексне рішення для бізнесу з аутсорсингу систем зв'язку на великих підприємствах. У нас вже є досвід такої співпраці з Північним ГЗК і Запоріжсталлю. Ще 5 клієнтів очікують початку роботи. Десь ми беремо участь у тендерних процедурах. А десь – вже разом з клієнтами завершуємо підготовчу роботу і стартуємо в найближчий місяць-два.
Якщо проводити аналогії, послуга аутсорсингу чимось схожа на установку принтера в офісі, коли компанія-виробник обладнання займається всім його обслуговуванням від підключення до заміни картриджів і зношених деталей, а ви платите суто за кількість надрукованих аркушів. Так і ми беремо під свій контроль всю телеком-інфраструктуру компанії і зі свого боку забезпечуємо високу якість всіх потрібних компанії послуг. Це і телефонія, і відео-конференції, і сигналізації. Все це працює згідно з договором про якість надання послуг.
Ви берете інфраструктуру клієнта у користування, або розвертаєте власну інфраструктуру?
- Є різні моделі – і лізингова, і будівництво нової інфраструктури після покупки існуючої. Якщо ми купуємо інфраструктуру, ми відразу ж її модернізуємо за свій рахунок для надання найбільш якісної послуги. І в разі якщо ми з якихось причин припиняємо роботу з таким клієнтом – згідно з договором, у нього залишається незаперечне право викупити нашу інфраструктуру першим.
Якщо говорити про додаткові послуги та співробітництво з виробниками контенту: з ким ви працюєте і які подальші плани в цьому напрямку?
- Ми зараз є партнером найбільш сильного гравця на ринку IPTV і надаємо цю послугу Vega TV спільно з компанією Digital Screens. Це сервіс світового класу, і порівнюючи цю компанію з іншими гравцями, ми можемо сказати, що у них найкраще якість і дуже сильний контент, який можна дивитися на будь-якому пристрої.
Давайте поговоримо про ваші Wi-Fi зони. Якщо дивитися на досвід країн ЄС – ця послуга не так вже й поширена у Європі. У той же час у східних країнах і США безкоштовний Wi-Fi вже став чимось самим собою зрозумілим. Як ви бачите розвиток цього напрямку в Україні і чому зважилися на такий неоднозначний крок?
- Щоб зрозуміти нашу бізнес-логіку, варто подивитися на ситуацію у контексті цифрової трансформації України. Для того, щоб вона відбулася, потрібні мережі високої якості, які здатні дати абоненту високу швидкість і працювати з великими обсягами даних. З цих вимог і народилася ідея створення Wi-Fi зон від Vega.
Не можна сказати, що це повністю комерційний або навпаки – повністю благодійний проект. Так, наші мережі надають користувачам безкоштовний доступ до мережі інтернет, але їх робота заснована на рекламної моделі. Рано чи пізно частина зовнішньої реклами, розміщеної на фізичних носіях, перейде до інтернету. І заради отримання доступу до безкоштовної мережі клієнтові доведеться дивитися рекламу наших партнерів.
Якщо говорити про те, що Wi-Fi не настільки поширений на Заході – це помилкова думка. Нещодавно я був в Америці і практично у всіх громадських місцях міг отримати доступ до вільного Wi-Fi. З огляду на те, що мій телефон був у роумінгу, це виявилася дуже затребувана послуга.
Чи можна заробити на безкоштовному Wi-Fi?
- Можна. І ефект не завжди безпосередньо визначається грошима. Для абонентів Vega будуть створені більш комфортні умови користування мережею і це елемент лояльності.
Другий важливий пункт – це, звичайно ж, впізнаваність бренду. Якщо порівняти роздачу рекламних флаєрів на вулиці і постійне інформування клієнтів "зсередини" їх мобільних телефонів при кожному підключенні до мережі Wi-Fi – наша модель виразно виграє.
Що стосується економіки проекту. Так, побудова такої мережі за допомогою рекламної моделі окупити складно. Гарне обладнання, яке ми використовуємо, коштує дорого. Але ось операційні витрати на утримання такої мережі реклама легко покриває.
Чи не станеться так, що з ростом Wi-Fi покриття у великих містах користувачі зрозуміють, що мобільні оператори їм більше не потрібні?
- Упевнений, що Wi-Fi не замінить мобільний зв'язок. Тому що ніколи і ніде не буде настільки повного покриття Wi-Fi, щоб абонент міг постійно залишатися на зв'язку. Цінність цієї технології як раз в здатності забрати на себе навантаження в місцях великого скупчення людей, тим самим звільняючи мобільні мережі від сверхоб'емов трафіку.
Які плани щодо розвитку Wi-Fi-зон на 2017 рік?
- Зараз Vega подала близько 30 звернень до регулятора про видачу дозволів на будівництво такої мережі. Ще 3 проекти будуть запущені буквально на днях. Перш за все мова йде про розвиток покриття на Поштовій площі і ТРЦ Порт-Сіті у Маріуполі. А також створення нових зон в районі фунікулера у Києві, у парку Островського у Києві і ще одна зона у парку "Медик" у Львові.
Надалі ми плануємо створювати Wi-Fi-зони у місцях масового скупчення людей – там, де це дійсно необхідно. Це може бути не тільки парк або сквер – але також і базар або популярні туристичні об'єкти.
Як плануєте розвиватися у 2017 році, які основні цілі ставить перед собою компанія?
- По-перше, хочу сказати, що наш девіз у 2017 році: "Концентруватися не так на кількісних, а, перш за все, на якісних показниках". Наші клієнти заслуговують високої якості надання послуг.
Так, ми змінюємо підхід до нарахування щомісячних платежів. Якщо раніше, коли клієнт не отримував наших послуг з тих чи інших причин, йому потрібно було звернутися до контакт-центру і оформити перерахунок. Сьогодні, якщо обслуговування було недостатньо якісним, йому просто не доведеться за нього платити. Тобто, у разі, якщо клієнт тривалий час не отримає послугу з нашої вини – його рахунок буде дорівнювати нулю.
Ще одним нововведенням стане наше рішення не відключати клієнта телефонії в разі несплати впродовж цілого року. Якщо раніше протягом 90 днів покупець не погашав заборгованість – ми відключали лінію повністю. Сьогодні за наявності боргу будуть відключатися тільки вихідні дзвінки. При цьому можливість приймати вхідні дзвінки залишиться. Так ми страхуємо клієнта від занурення о "боргової ями" і даємо йому можливість залишатися на зв'язку, поступово погашаючи свою заборгованість.
Також ми будемо і далі трансформувати канали зв'язку з нами – контакт-центр, особистий кабінет на сайті, сторінки в соціальних мережах. Ми хочемо бути ближче до наших клієнтів.
Якщо ж говорити про технології, то план на 2017-й – завершити побудову власної магістральної мережі і запустити ряд інноваційних для українського ринку рішень. Про деякі з них ми вже з вами говорили, але є й інші плани, якими ми сподіваємося здивувати ринок.
У що плануєте інвестувати у 2017 і 2018 роках?
- Перш за все, це будівництво магістральної мережі, про яку я згадував. Щоб відповідати очікуванням наших клієнтів, її поточну пропускну здатність у 400 Гбіт\сек вже недостатньо. Після модернізації цей показник виросте до 9,6 Тбіт\сек.
Ми і далі будемо будувати нові інтернет-зони на основі оптоволокна.
А ось що нове – це проекти по заміні мідної мережі на оптоволокно з використанням дуже перспективною, але поки мало представленої в Україні технології GPON. Вона дозволяє дати клієнтові інтернет зі швидкістю до 2,5 Гбіт\с! Такі проекти заплановані на перше півріччя у центрі Києва, Одеси і Львову.
Говорячи про мідні мережі... Багато компаній скаржаться на те, що їх кабельна інфраструктура страждає від крадіжок, особливо це стосується мідного кабелю. Торкнулася ця проблема вашої компанії?
- Крадіжки мідного кабелю – дуже велика проблема для нашої компанії. І наші абоненти, на жаль, змушені відчувати на собі її гостроту. Можна зі 100% упевненістю говорити, що якщо наш клієнт не отримує доступу до послуги більш ніж добу – причиною цього є чергова крадіжка мідного кабелю. Всі проблеми на нашій мережі ми можемо вирішити протягом доби. Проблеми з крадіжками займають набагато більше часу.
Ми намагаємося боротися з крадіжками, встановлюємо сигналізацію на мережу. На жаль, довжина нашої мережі така, що кожні кілька сот метрів по співробітнику охоронної служби не поставиш. Тому ми намагаємося ускладнити доступ шахраям до нашої каналізації, встановлюємо спеціальні пломби. По кожному випадку крадіжки звертаємося в поліцію ... але сьогодні це все одно залишається досить серйозною проблемою. Так що у довгостроковій перспективі є розуміння, що мідну мережу так чи інакше доведеться замінити оптоволокном.
У 2016 році було зареєстровано понад 3,5 тис фактів пошкодження кабельної зв'язку. Ми зробили близько тисячі заяв до поліції. Особливо гостра ситуація з крадіжками у Дніпрі, Запоріжжі, Кривому Розі. Збиток компанії від кабелю крадіжок склав близько 9 млн грн.
Таким чином, у нас є чітке розуміння необхідності в довгостроковій перспективі повністю замінити мідну мережу оптичним волокном.
За структурою вашої мережі – чого зараз більше – міді або оптоволокна?
- Vega спочатку будувалася на мідній інфраструктурі, але зараз співвідношення абонентів, що знаходяться на "міді" і на "оптоволокні" десь 50/50.
Які зміни Ви очікуєте на ринку інтернет-сервісів у найближчі 5 років?
- Якщо говорити про тенденції українського ринку в цілому – вони не будуть сильно відрізнятися від світових. У найближчі кілька років в світі істотно збільшиться кількість приєднаних до інтернету пристроїв. І якщо прогнози фахівців справдяться, то в 2022 році кількість підключених до мережі пристроїв перевищить кількість людей на планеті практично у 5 разів. Однак наш прогноз полягає у тому, що в 2022 році кількість підключених пристроїв в Україні збільшиться у 10 разів. Перш за все, такий глобальний ріст підключених пристроїв в Україні буде залежати від збільшення кількості користувачів, яке за наступні 5 років якраз досягне свого піку. Другим фактором стане швидкий розвиток інтернету речей, передумови до чого ми бачимо вже зараз.
Зростання підключених пристроїв логічно спричинить за собою різке зростання використання трафіку. І якщо за попередні кілька років ми бачили бурхливий ріст чат- і голосового трафіку, то останні рік-два різко збільшується обсяг передачі відео-даних, які розміщуються на YouTube, ростуть стрімінгові відеосервіси. Так що на кілька наступних років можна сміливо прогнозувати не тільки зростання кількості підключених до мережі пристроїв, але і вибухове зростання безпосередньо споживаного ними трафіку.
І усі ці тенденції істотно збільшать вимоги до пропускної здатності і якості мереж. І всі оператори будуть відчувати на собі зростання запитів користувачів і їм доведеться підлаштовуватися під ці запити. І це ті виклики, які ми бачимо для себе.
А як ваша компанія ставиться до ініціативи України взяти участь у розробці 5G-стандарту? Чи не плануєте підключитися до цих досліджень?
- Vega як частина холдингу SCM ретельно вивчає світові тенденції телеком-ринку. Звичайно ж, ми моніторимо і технологію 5G. Однак, варто зазначити, що стандарту 5G як такого ще не існує, і напрацювання необхідних стандартів і параметрів якості зв'язку очікується тільки до 2020 року. У той же час зрозуміло, що мова йде про надшвидкісний передачі даних – до 30 Гбіт на секунду. Але сьогодні виникає резонне питання – чи потрібні такі швидкості клієнтам і чи існують пристрої, здатні вільно споживати такі потужності. Тут дуже оцінити всю екосистему телеком-індустрії. Щоб було зрозуміліше – сучасні смартфони підтримують швидкість передачі даних максимум у 1 Гбіт/сек.
Так, ми будуємо довгострокові плани, але у той же час розуміємо, що в першу чергу для нас важливо концентруватися на виконанні поточних завдань і більше уваги приділяти якості надання наших послуг.
А що Ви можете сказати щодо взаємодії з "Укртелекомом" всередині групи і на ринку?
- "Укртелеком", звичайно ж, лідер ринку і провайдер фіксованих телефонії та інтернету №1 в Україні. Ми не можемо цього ігнорувати і уважно стежимо за тим, що роблять колеги. За останні 2 роки вони реалізували дуже масштабні і важливі речі в плані модернізації і зміни компанії. Але в той же час вони для нас просто один з гравців ринку, який є частиною галузі. У чомусь ми з ними конкуруємо, в чомусь ні. З моменту заснування Vega є абсолютно відмінною від "Укртелекому" компанією. Адже "Укртелеком" за своєю суттю – інфраструктурна компанія, що володіє величезною мережею по всій країні. Тоді як Vega насамперед провайдер комплексних телеком-рішень. У першу чергу – для бізнесу. "Укртелеком" же дивиться на масовий ринок і надає послуги у всіх найвіддаленіших куточках країни.
Ми уважно стежимо за модернізацією "Укртелекому" і його схемою переходу до більш швидкісні лінії доступу. Але в той же час у нас є своя власна стратегія. І, будучи двома компаніями однієї великої групи, ми є двома абсолютно незалежними компаніями, що грають на одному полі.
Джерело: http://ukranews.com/interview/1593-murat-chynar-wi-fi-ne-zamenyt-mobylnuyu-svyaz