У нескінченності змін

10.08.2018

Генеральний директор Vega Telecom Мурат Чинар про стратегію розвитку компанії, big data у телекомі та всебічних трансформаціях як драйвері галузі – в інтерв’ю виданню ТОП-100.

Перш за все змінилася організаційна структура управління компанією: замість філіальної структури, яка дублювалася на місцях, було впроваджено функціональну. Багато що було передано до аутсорсу, що не тільки скоротило витрати, але і збільшило ефективність роботи. Також з'явилися нові підрозділи: по забезпеченню доходу, по боротьбі з шахрайством. Практично всі основні бізнесоутворюючі підрозділи – технічний, комерційний та фінансовий – було перетворено, щоб відповідати швидким змінам в телеком-галузі.

У компанії було введено щомісячне ковзаюче планування витрат. Бюджети стали заноситься до ERP-системи (SAP), що дозволило оперативно управляти витратами у реальному часі. Щорічний незалежний аудит, що проводився останні два роки, показав, що компанія рухається правильним курсом.

Крім того, у нас впроваджуються європейські підходи до ведення бізнесу. Історично Vega – це телеком-оператор з великою часткою доходів від фіксованого телефонного зв'язку. Технологічно він застарів, і абоненти поступово відмовляються від нього. Тому ми знаходимо і надаємо клієнтам послуги, яких вони потребують: це швидкісний інтернет, цифрове телебачення, відео за запитом, цифровий голос та управління телефонією для бізнесу. Ми запустили ряд мобільних додатків, що дозволяють абонентам користуватися нашими послугами поза нашою мережею.

За останні пару років всі ключові показники прибутковості та ефективності діяльності компанії істотно зросли. Так, за минулий рік показник EBITDA значно збільшився. Починаючи з 2016 року Vega, згідно з даними міжнародного обліку, залишається стабільно прибутковою компанією.

Яка структура доходів компанії за 2017 рік і в що плануєте інвестувати у 2018-му?

У нас збалансована структура доходів: третину дають фізособи, третину – корпоративні клієнти та третину – міжоператорський бізнес. Більше половини доходу – від фіксованої телефонії. Частка телефонії в доходах від населення падає з року в рік, але ми перекриваємо її продажем інтернету та цифрових послуг.

Vega активно інвестує в те, що буде користуватися попитом і в майбутньому – у широкосмуговий оптичний інтернет, цифрові послуги та рішення для населення і бізнесу. Одним із прикладів є віртуальна АТС, коли бізнес-користувач не просто отримує набір каналів зв'язку, але також інструменти моніторингу та управління.

Ще один важливий напрямок інвестицій – це модернізація базової та транспортної мережі. За останні три роки ми здійснили кілька великих проектів з модернізації інфраструктури спільно з найбільшими світовими постачальниками телекомунікаційного обладнання. Ці інвестиції підвищили надійність обладнання, збільшили пропускну здатність і можливість надання послуг. У 2018 році ми продовжуємо розпочате і плануємо запустити новий проект, який дозволить осучаснити центральний програмний комутатор. Це підвищить надійність нашої базової мережі, дасть можливість надавати додаткові цифрові послуги й дозволить скоротити ОПЕКС.

Зараз серед телеком-операторів big data – один із трендів. Чи працює Vega з цим напрямком? Як плануєте його розвивати?

Ми розуміємо цінність аналітичних та статистичних даних і працюємо з ними. У 2016 році в компанії створено окремий напрямок стратегічного планування та аналітики, що обробляє той масив даних, який наша компанія збирає й зберігає на своїх серверах. На підставі цих даних створюється управлінська звітність і будуються різні моделі. Одна з останніх моделей пророкує відтік абонентів: вона прогнозує, на підставі десятків параметрів поведінки абонентів, хто з них схильний піти у відтік або призупинити послуги. На підставі цих даних проводиться проактивна робота: ми зв'язуємося з цими абонентами, дізнаємося їх рівень задоволеності та намагаємося змінити ситуацію.

Ми плануємо розвивати цей напрям. Статистичних даних стає більше, тому ми намагаємося підвищувати ефективність роботи з ними: будуємо нові моделі, шукаємо нові підходи роботи. При цьому використовуємо ті інструменти, які існують у світових лідерів, наприклад, Oracle BI, на підставі яких ми будуємо додаткові аналітичні моделі для себе.

Які технології у найближчому майбутньому будуть задавати тон у розвитку телекому?

Незважаючи на те, що Vega традиційно завжди була фіксованим оператором, наші амбіції виходять далеко за рамки фіксованого бізнесу. Ми розробляємо стратегічні плани щодо участі й на бездротовому ринку, так як у перспективі найближчих 5-10 років більшість потреб масового сектору будуть вирішуватися за допомогою бездротових технологій. Ми планує бути присутніми на цьому ринку й надавати свої послуги саме через ці технології.

Другий напрямок – наш традиційний: фіксована технологія. Великому бізнесу потрібні потужні оптичні мережі. Розуміючи це, ми робимо серйозні інвестиції у розвиток нашої опорної магістральної мережі. Щоб відповідати запитам ринку і зростаючим потребам клієнтів, постійно розширюємо свої пропускні спроможності, будуємо нові оптичні канали передачі даних.

Говорячи про стратегію, ви вирішили зупинитися на В2В-секторі. Які продукти ви готові запропонувати? Як будете конкурувати у даному сегменті з іншими операторами?

Дійсно, Vega сьогодні – один з лідерів на телеком-ринку з надання послуг для бізнес-клієнтів. Ми плануємо й надалі удосконалювати цей напрям. Протягом останніх двох років пропонуємо нову послугу – аутсорсинг телеком-послуг. У рамках аутсорсингу ми беремо на себе управління всім телеком-господарством наших клієнтів, інвестуємо в його модернізацію. Завдяки довгостроковими контрактами будуємо зручні бізнес-кейси. Для нашої компанії така співпраця також є ефективною та привабливою.

Крім роботи з бізнес-сегментом, на чому ще плануєте зробити акцент? Чи варто говорити про зміну стратегічного вектору компанії?

Компанія три роки тому вибрала для себе певний вектор стратегічного розвитку, але враховуючи те, що галузь постійно змінюється, ми будемо його переглядати й удосконалювати. В цілому стратегічний розвиток компанії націлений на перехід від традиційних послуг, які надавалися на мідних мережах, до більш сучасних технологій у поєднанні зі складними сервісами. Гарним прикладом такої послуги є Express routе. В рамках цієї послуги ми як традиційний телеком-оператор, з одного боку, будуємо канали передачі даних для цього клієнта, а з іншого – надаємо логічний канал, який дозволяє нашим клієнтам в Україні отримувати швидкий і, головне, надійний доступ до серверів, які знаходяться за кордоном.